Mi volt a magyar nemzetiségi politika legfőbb jogi alapelve, amelyet a kiegyezés után érvényesíteni akartak?
- A föderatív állam elve.
- Az „egy politikai nemzet” elve.
- A teljes területi autonómia elve.
- A nemzetiségi önrendelkezés joga.
Melyik történelmi esemény hatott a legmélyebben a magyar politikusok bizalmatlanságára, amikor a nemzetiségi követeléseket megvitatták?
- Az 1848–49-es szabadságharc.
- Az 1867-es osztrák–magyar kiegyezés.
- A bécsi kongresszus (1815).
- Az 1878-as berlini kongresszus.
Ki volt az a kiemelkedő liberális politikus, akinek a neve elsősorban az 1868-as Nemzetiségi Törvény kidolgozásához kapcsolódik?
- Andrássy Gyula.
- Eötvös József.
- Kossuth Lajos.
- Apponyi Albert.
Mi volt a legfontosabb jog, amit a magyar állam elutasított a nem horvát nemzetiségek követelései közül?
- Az egyéni nyelvhasználat joga.
- A kulturális egyesületek alapításának joga.
- A területi autonómia (kollektív jogok).
- A szabad vallásgyakorlás joga.
Milyen előnyben részesült a horvát nemzet a többi magyarországi nemzetiséggel szemben az 1868-as kiegyezés révén?
- Mentességet kaptak a közös adók alól.
- Széles körű kulturális autonómiát kaptak a Nemzetiségi Törvény alapján.
- Széles körű területi autonómiát kaptak (önálló Szábor).
- Katonai egységeket állíthattak ki a magyar honvédségtől függetlenül.
Milyen szintig engedélyezte az 1868-as Nemzetiségi Törvény az anyanyelvhasználatot a közigazgatásban?
- Csak az egyházon belül.
- A központi minisztériumi ügyintézésben is.
- Az alsó- és középfokú szinten (például megyei szintig)
- Csak az elemi iskolákban.
Milyen problémára született válaszul az 1879-es és az 1907-es oktatási törvény (Lex Apponyi)?
- A nemzetiségi iskolák túlzsúfoltságára.
- A magyar nyelv (államnyelv) ismeretének hiányára a nemzetiségek körében.
- A szlovák és román ortodox egyház hanyatlására.
- A nemzetiségi egyesületek túlzott politikai befolyására.
Mi volt a fő célja az 1907-es „Lex Apponyi”-nak, amely nagy nemzetközi visszhangot váltott ki?
- Megszüntetni az összes nemzetiségi iskolát.
- Kötelezővé tenni a magyar nyelvű templomi szertartásokat.
- Elérni, hogy a nemzetiségi diákok négy elemi után élőszóban ki tudják fejezni magukat magyarul.
- Megtiltani minden nem magyar nyelvű kiadványt.